My Weblog: istanbul elektrikci besiktas elektrikci umraniye elektrikci film indir kadikoy elektrikci kagithane elektrikci beylikduzu elektrikci seyrantepe elektrikci alibeykoy elektrikci uskudar elektrikci umraniye elektrikci istanbul su tesisat tamiri sisli kombi tamiri sisli cilingirci

Vrij en ontspannen presteren

Spreekangst, wat is het en hoe kom je er vanaf?

 

Je moet een praatje houden en bijna is het zover.
Je wacht op je beurt en probeert je zenuwen in bedwang te houden,
maar dat valt nog niet mee..

Je hart bonst in je keel
Het klamme zweet breekt je uit
Je mond is gortdroog
Denken kan je bijna niet meer

Wat wilde je ook al weer zeggen?!

 

Herkenbaar?

Vast wel.. Bijna iedereen die een presentatie gaat geven, heeft wel wat last van plankenkoorts. En op zichzelf genomen is daar ook helemaal niks mis mee. Een beetje gezonde spanning helpt om een optreden net even wat scherper en intenser te maken. En draagt dus bij aan de impact van een presentatie.

 

Maar wat als je spreekstress echt hoog oploopt?

Zo hoog dat je eigenlijk maar het liefst helemaal geen presentaties meer geeft? Of dat je er nachtenlang wakker van ligt? En je daardoor alle plezier in het presenteren verliest?

 

Dan is het natuurlijk de hoogste tijd om je spreekangst te temmen

Gelukkig is dat heel goed mogelijk. Als je maar weet hoe.. ;-)

Ik spreek uit ervaring. Ook ik had last van spreekstress. Ik heb van alles gedaan en geprobeerd om daar vanaf te komen. En uiteindelijk is me dat ook gelukt. Ik vind presenteren inmiddels zelfs oprecht leuk. Ik vind het fantastisch om voor een groep te staan en mijn verhaal met hen te kunnen delen.

 

Wat kun je doen om je spreekangst te verminderen?

Ik heb een speciaal programma voor je samengesteld. Iedere stap helpt je om je spreekstress achter je te laten en met plezier te presenteren. Mooi toch?

 

Laten we eerst eens kijken naar wat spreekangst precies is

De verschijnselen van spreekangst -het bonzen van je hart, de droge mond, het steeds maar weer naar de wc moeten, de misselijkheid, de blackouts- horen allemaal bij een (aangeboren) reactiepatroon dat de schrikreactie wordt genoemd. Dit patroon helpt je te overleven als er gevaar dreigt.

 

Zodra je iets als levensbedreigend ervaart, springt de schrikreactie voor je in de bres.

Alles op alles wordt gezet om je te laten overleven.
Er zijn 3 opties: vechten, vluchten of van schrik verstijven.

Activerende stofjes als adrenaline en cortisol worden volop aangemaakt. Alle niet op directe overleving gerichte functies worden uitgeschakeld. Je spijsvertering komt tot stilstand, je blaas- en darminhoud worden zo snel mogelijk geloosd. Je hart pompt als een gek bloed naar je spieren zodat je in actie kunt komen.

Geweldig natuurlijk. Dat wil zeggen, geweldig als er inderdaad echt fysiek gevaar dreigt en je aangevallen wordt door een hongerige leeuw of -bij gebrek aan leeuwen- door een enge man met een knuppel.

Maar minder geweldig als je voor een groep staat en een voordracht wilt geven. Dan zitten ze je vooral heel erg in de weg.

 

Wat maakt spreken in het openbaar toch zo beangstigend?

Een interessante vraag natuurlijk. Wat zijn jouw gedachten erover? Ik denk dat het bijna altijd hiermee te maken zal hebben. Wij mensen zijn echte kuddedieren. We voelen ons het veiligste in een groep die ons goed gezind is.

Wanneer je de groep als het ware verlaat door er opeens voor te gaan staan, kun je je heel kwetsbaar en eenzaam voelen. Dat kan buitengewoon verlammend werken en tot serieuze angst leiden.

 

Maar klopt die interpretatie van de situatie wel?

Voor mij persoonlijk veranderde er al heel veel toen ik me realiseerde wat ‘communiceren’ in feite betekent.

 

‘Communiceren’ betekent ‘delen met’..

Je gaat wel voor een groep staan, maar je maakt tegelijkertijd nog steeds deel uit van de groep.  Je bent samen om iets met elkaar te delen.

En dat heeft niets te maken met eenzaamheid en isolatie. Dat inzicht alleen al haalt voor veel mensen de angel uit de hele  situatie.

Natuurlijk is daarmee je spreekstress niet opeens helemaal opgelost. Daar is meestal nog net even wat meer voor nodig.  Gelukkig is het mogelijk om in korte tijd spreekangst veel hanteerbaarder te krijgen. Ik help je daar graag bij.

 

 

 



Wil je op de hoogte blijven?


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Met * gemarkeerde velden zijn verplicht