My Weblog: istanbul elektrikci paykasa satin al umraniye elektrikci uskudarda elektrikci umraniyede elektrikci film indir kadikoy elektrikci kagithane elektrikci beylikduzu elektrikci seyrantepe elektrikci alibeykoy elektrikci uskudar elektrikci umraniye elektrikci istanbul su tesisat tamiri sisli kombi tamiri sisli cilingirci

Vrij en ontspannen presteren

Hoe maak je werken achter de pc een stuk comfortabeler?

 

Lang stilzitten kan je behoorlijk wat pijn opleveren. Lang achter elkaar op een ontspannen manier achter een beeldscherm stil zitten te werken, is al helemaal verduiveld lastig.

Ik weet natuurlijk niet hoe het jou vergaat, maar veel van de mensen die bij me komen voor advies, worstelen hiermee.

Hoe kun je werken achter de computer direct een stuk comfortabeler maken?

 

Natuurlijk valt daar heel veel over te zeggen en uit te zoeken, maar er is in ieder geval één advies dat ik mensen meegeef.

En dat is om ervoor te zorgen dat je niet te lang zit en dat je genoeg pauzes neemt

 

Heel simpel misschien. Maar ook heel effectief! Lang stilzitten is nu eenmaal niet direct iets wat in onze natuur zit. Het gaat dan ook bijna altijd gepaard met (te) veel spanning.

Rugklachten, een stijve nek of pijnlijke schouder, het zijn allemaal signalen die aangeven dat de spanning te hoog is. Je spieren verzuren, je gewrichten krijgen het te zwaar. Ze snakken naar beweging!

Dat niet alleen. Ook je ademhaling, bloedsomloop en stofwisseling zijn dol op beweging. Veel stilzitten blijkt dan ook een serieuze risicofactor te zijn voor het ontstaan van hart- en vaatziekten en allerlei darmproblemen.

Voeg daar ook nog eens bij dat je hersencellen na ongeveer 20 minuten intensief en effectief werken eigenlijk al toe zijn aan een kleine pauze. Werk je langer door, dan betekent dat eigenlijk altijd dat je brein minder efficiënt en effectief zijn werk kan doen. Je creativiteit en inventiviteit leiden daaronder.

 

Pauzeren is dus geen luxe of luiheid maar een echte must

 

Door regelmatig pauzes te nemen voorkom je dat spanning zich teveel opbouwt en geef je je lichaam en geest de kans optimaal te presteren.


Gek genoeg zijn pauzes vaak ook het eerste wat je laat schieten als je druk bent

 

Zeker als je werk hebt dat je graag doet, is de neiging vaak groot om veel te lang achter elkaar door te werken. Ik ken dat probleem zelf ook maar al te goed. Je bent lekker bezig, goed op stoom en denkt helemaal niet aan stoppen. Pas als je helemaal klaar bent, merk je hoe moe je eigenlijk bent en hoeveel pijn die lieve rug of schouders van je doen.

Als je zo door bikkelt, kan het misschien lijken alsof je heel goed bezig bent, maar de vraag is natuurlijk wel of je jezelf niet voor de gek houdt. Wie is ermee gediend als je jezelf uitput of wanneer je serieuze klachten ontwikkelt? Helemaal niemand toch?!

 

Daarom nu Project Pauze!

 

Speciaal voor wie zijn werk graag doet en hard en veel werkt, maar dat ook graag efficiënt en effectief en zonder pijn doet:

Maak van pauze nemen een ‘Serieus Project’.

 

Een project dat net zo belangrijk is als de rest van je werk. Dat aan de basis ligt van je andere werk. Neem om te beginnen je huidige gewoontes eens goed onder de loep:

  • Ga eens bij jezelf na hoeveel pauzes je normaal gesproken neemt
  • Hoe beslis je wanneer je een pauze neemt? Sta je daar bewust bij stil?
  • Wat doe je in je pauzes?
  • Hoe lang of kort zijn ze?

Heb je een helder beeld? Nu is het tijd om beslissingen te nemen

 

  • Neem het nemen van je pauzes even serieus als de rest van je werk
  • Plan vanaf vandaag meer pauzes in dan je gewend bent
  • Blijf niet meer achter je pc zitten als je pauze hebt, daar zul je niet echt van opfrissen. Sta op, loop en beweeg!

Tot slot een voorbeeld van een gezond pauzeritme dat helpt om optimaal te presteren

 

Niemand is hetzelfde en de een heeft meer pauze nodig dan de ander. Wat voor jou het beste werkt, vind je uit door te experimenteren met verschillende pauzeritmes. Hieronder vind je het pauzeritme dat voor de meeste mensen prima werkt.

  • Neem ieder uur tenminste 1 langere pauze van 5-10 minuten waarin je wat loopt, een ontspannings-oefeningetje doet of waarin je mijn gouden ;-) rust en hersteloefening* doet
  • Neem regelmatig minipauzes van 1 of 2 minuten. Sta dan even op, drink een glas water of kijk een momentje naar buiten. Minstens 3 tot4 keer per uur
  • Ga in je lunchpauze even naar buiten, ren een stukje of (vaak handiger ;-) maak een wandelingetje

 

Je eigen ‘Pauzebel’ ..

 

Vind je het lastig om aan je pauze te denken? Creëer dan je eigen pauzebel. Gebruik daarvoor een eierwekker, de timer van je telefoon of een online timer. Ikzelf gebruik vaak http://e.ggtimer.com/

Kost al dat pauze nemen niet veel te veel tijd?

 

Logische vraag. Maar gek genoeg niet. Je zult merken dat je veel frisser blijft en dat je uiteindelijk minstens zoveel werk verzet. Probeer het maar..

 

Ben benieuwd naar jouw pauze-ervaringen. Laat je ze hieronder achter? Dank je wel!


Gerelateerde artikelen

 

* Graag stuur ik je een super effectieve rust en herstel oefening voor in je pauze! Vul rechtsboven je e-mailadres in en hij komt meteen naar je toe..


Vond je dit artikel de moeite waard? Deel het gerust! De knoppen hieronder maken het extra gemakkelijk. Hartelijk dank!




Wil je op de hoogte blijven?


Reacties

  • Roos zegt:

    Jammer genoeg denk ik niet dat mijn baas het op prijs zal stellen als ik elk uur 5 a 10 minuten rond ga lopen…

    • Administrator zegt:

      Dag Roos,
      Het is inderdaad een stuk lastiger om meer pauzes in te lassen als je niet voor jezelf werkt.
      Maar kijk eens of er toch niet wat meer beweging in je dag is in te passen. Een extra loopje naar de wc of naar het kopieer- of koffieapparaat zullen je al goed doen.
      Bedenk ook dat geen enkele werkgever er uiteindelijk mee gebaat is als zijn werknemers crashen. Als je merkt dat je huidige werkritme eigenlijk te belastend is, dan is het misschien zaak om een en ander met je baas of bedrijfsarts te bespreken. Ellende voorkomen is beter dan genezen..
      Succes ermee! Groet van Jacqueline

  • Roos zegt:

    Dankjewel Jacqueline! Ik probeer zeker om zoveel mogelijk dat soort loopjes te maken. Helaas komt het ook heel vaak voor dat ik 2 uur achter elkaar in dezelfde houding zit. Misschien moet ik eens een wekkertje zetten, dat ik tussendoor ook nog eens naar de wc loop ofzo.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Met * gemarkeerde velden zijn verplicht