My Weblog: istanbul elektrikci besiktas elektrikci umraniye elektrikci film indir kadikoy elektrikci kagithane elektrikci beylikduzu elektrikci seyrantepe elektrikci alibeykoy elektrikci uskudar elektrikci umraniye elektrikci istanbul su tesisat tamiri sisli kombi tamiri sisli cilingirci

Vrij en ontspannen presteren

Wil je iets aan je houding doen? Pas dan op voor deze valkuilen..

 

Een baby die lekker aan het spelen is. Alle aandacht is bij de blokjes maar tegelijkertijd is ze zo ontspannen en vrij als een vogeltje..

Hoe voel jij je als je bezig bent? Vrij en ontspannen? Of  stram en stijf en heb je last van je rug, nek of schouders na een tijdje werken?

Ben je kortom eigenlijk best wel jaloers ;-) op de ontspannen houding van zo’n kindje, maar heb je niet het gevoel dat die voor jou als volwassene nog is weggelegd? Lees dan zeker even verder.

In ieder van ons zit een vrije en ontspannen houding verborgen. Ook in jou..


Maar pas op voor je met je houding aan de slag gaat! In dit artikel heb ik 7 veelvoorkomende valkuilen voor je op een rijtje gezet. Houd ze in de gaten en een mooie moeiteloze houding vinden zal een stuk gemakkelijker worden!

NB Geen zorgen: gebrek aan wilskracht staat er echt niet bij..

 

1. Je ziet  je houding als te statisch en te stijf


Het woord ‘houding’ is eigenlijk al helemaal verkeerd. Het woord suggereert dat je iets zou moeten vast-houden. En niets is minder waar. Wij mensen zijn er niet op gemaakt om lang in een vaste houding te blijven. Je lichaam is altijd in beweging. Ook, als je stil staat!

TIP: Realiseer je dat je lichaam eigenlijk altijd in beweging is en geef die beweging de ruimte..

 

2. Je doet teveel je best


Als je niet goed weet hoe je moet balanceren, is de kans groot dat je te hard werkt en teveel spanning maakt. Al die spanning verstoort je balans en maakt het je alleen maar moeilijker.

TIP: Span je wat minder in. Ontspan en geef jezelf de vrijheid om te balanceren.

 

3. Je kent je eigen lichaam eigenlijk niet zo goed


Maar weinig mensen kennen de anatomie van hun eigen lichaam goed genoeg. Als je een verkeerd beeld hebt van je lichaam dan is de kans erg groot dat je het ook niet goed gebruikt.

TIP: Zorg ervoor dat je je eigen anatomie kent. Je hoeft echt niet alle details te kennen. Maar zoek bijvoorbeeld eens uit waar precies je zitbotten zitten. Als je dat eenmaal weet, wordt zitten al een stuk gemakkelijker..

 

4. Je put jezelf uit

Lang staan en zitten kan behoorlijk vermoeiend zijn. Als je jezelf te hard pusht om vol te houden, verzuren je spieren steeds verder. De spanning in je lichaam bouwt zich dan alleen maar op. En daar wordt staan en zitten alleen maar moeilijker door.

TIP: Ga nooit krampachtig rechtop zitten, maar zorg voor genoeg ondersteuning. Blijf ook zeker niet te lang in eenzelfde houding staan of zitten. Las regelmatig rustpauzes in. Loop dan bijvoorbeeld even wat.

 

5. Je blijft hangen in het verleden


In onze kinderjaren en puberteit pikken we vaak allerlei gewoontes op die toen misschien cool of prettig waren, maar die dat nu allang niet meer zijn. Ikzelf was bijvoorbeeld altijd het langste meisje van de klas. Dat vond ik niet zo leuk, dus ik leerde me kleiner maken. Best knap natuurlijk, maar ook een gegarandeerd recept voor klachten.

Of je voelde je ongelukkig of ongemakkelijk in gezelschap en je deed er alles aan om je onzichtbaar te maken. Of je had een hele stoere beste vriend, en zijn manier van lopen imiteer je nog tot de dag van vandaag. Je snapt het al, daar komen problemen van.

TIP: Hoogste tijd om te worden wie je nu bent en dit soort oude patronen eindelijk te laten varen..

 

6. Stress..


Stress is dé balans killer bij uitstek. Stress betekent dat je lichaam verstart en in een vecht- of vlucht respons schiet. Heel nuttig natuurlijk als de beruchte leeuw je dreigt aan te vallen en je moet rennen voor je leven. Maar een stuk minder nuttig als je ook bij heel wat minder gevaarlijke situaties in de stress schiet. En al helemaal, als je ook niet goed in staat bent om al die opgebouwde spanning weer te laten varen.

TIP: Vergeet niet dat je op verschillende manieren kunt reageren op stressvolle situaties. Stress is een reactie geen feit. En ben je toch weer in de stress geschoten, vergeet dan niet de opgebouwde spanning weer bewust los te laten.

 

7. Je bent er niet echt met je hoofd bij


Goed balanceren vraagt aandacht. Als al je aandacht teveel uitgaat naar wat je voor elkaar wilt krijgen en te weinig naar hoe je daarbij jezelf het beste kunt inzetten, is de kans groot dat je balans verstoord raakt. Ook als je gedachten blijven hangen in het verleden of je vooral bezig bent met de toekomst, dan raak je het contact met je lichaam en dus ook met je balans kwijt. Je pikt de signalen van je lichaam niet meer op en je balans raakt verstoord.

TIP: Om goed te kunnen balanceren zul je aandacht moeten geven aan het moment NU. Wees als een kindje waarvoor alles nieuw is. Open je zintuigen: kijk, luister, ruik, voel..  Dan zal je balans zich vanzelf herstellen.

 

Vond je dit artikel interessant? Blijf op de hoogte en meld je rechtsboven aan voor de
GRATIS BALANSTIPS

Deel dit artikel gerust!  Dank je..



Wil je op de hoogte blijven?


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Met * gemarkeerde velden zijn verplicht