My Weblog: istanbul elektrikci besiktas elektrikci umraniye elektrikci film indir kadikoy elektrikci kagithane elektrikci beylikduzu elektrikci seyrantepe elektrikci alibeykoy elektrikci uskudar elektrikci umraniye elektrikci istanbul su tesisat tamiri sisli kombi tamiri sisli cilingirci

Vrij en ontspannen presteren

Wat mijn hart me vertelde (2)

Wat kun je doen om beter om te gaan met stress en onrust?
Een maand lang heb ik iedere dag wat tijd ingeruimd om mij te focussen op mijn hart volgens de Quick Coherence Technique..
De techniek bestaat uit drie stappen.

Stap 1 Hart-Focus

Voor de eerste stap breng je je aandacht naar je hartstreek. Dat is het gebied midden op je borst, als je wilt kun je je hand er even opleggen. Blijf met je aandacht bij dit gebied. Adem een paar keer rustig uit.

Stap 2 Hart-ademhaling

Stel je nu voor, terwijl je je op je hartstreek blijft concentreren, dat je door je hart ademhaalt. Adem diep en langzaam, zonder iets te forceren. Doe dit een paar minuten, net zolang totdat je ademhaling gemakkelijk en vrij aanvoelt. Op een gegeven moment voel je een soort natuurlijk ritme opkomen, daarin ga je mee..

Stap 3 Hart-gevoelens

Nu gaat het om je gevoelens. Ga door met het ademhalen door je hartstreek en moedig je hart aan om zich verder te ontspannen. Een efficiënte manier om je hart daarbij te helpen is een gevoel van dankbaarheid of liefde op te roepen en daarmee je hele borst te vullen. Denk aan iets of iemand van wie je houdt of aan iets wat je graag doet.

Als alles goed gaat voel je op een gegeven moment een glimlach in je opkomen. Dan weet je zeker dat je hartslag coherent is. Die coherentie verspreidt zich door je hele lichaam. Daardoor wordt je hartcoherentie nog weer verder versterkt en zo komt je hele systeem als het ware in een positieve spiraal. In deze staat van zijn functioneer je optimaal en heb je het gevoel dat je de hele wereld aan kunt.

Biofeedback

In mijn experiment werd ik geholpen door een klein biofeedback apparaatje (de zogenaamde Em Wave van het Heart Math Institute). Het is een apparaatje zo groot als een flinke mobiele telefoon. Je klipt een sensor die je hartritmes oppikt aan je oor en vervolgens zie je hoe het met je hartritme is gesteld. Is je hartritme ‘coherent’ (goed!) dan licht het display groen op, is het ‘neutraal’ (okay!) dan zie je blauw licht en als je hartritme ‘chaotisch’ (niet best!) is, dan kleurt het rood.

Een wonderlijk ding is die Em wave, het geeft me het opwindende gevoel dat ik nu eindelijk eens écht kan zien wat er met me aan de hand is ;-) Toen ik het net in mijn bezit had, wilde ik het wel de hele dag dragen om te zien wat mijn hart te vertellen had over al mijn bezigheden en avonturen. Het bleek in ieder geval ook een leuke ijsbreker te zijn, goed voor heel wat leuke gesprekjes met mensen die me vroegen wat ik nu toch weer voor wonderlijke oortelefoon droeg.

Maar goed, ik ben ook regelmatig even rustig gaan zitten met het apparaatje aan mijn oor en alle aandacht bij mijn hart.

In eerste instantie liet het display meestal veel rood zien. Maar wanneer ik de drie stappen van de Quick Coherence Technique volgde (hartfocus, hartadem, hartgevoel) dan lichtte het display eerst blauw en vervolgens groen op. Wel bleek dat een klein momentje van onoplettendheid al genoeg is om het rode lampje weer in beeld te brengen.

De Em Wave is een leuk hulpmiddel dat me zeker heeft geholpen om de toestand van mijn hart duidelijker in beeld te krijgen. Het vertelde me wat ik eigenlijk intuïtief al wel wist.

Ik heb gemerkt dat de vele min of meer malende en tobbende gedachten in mijn hoofd eigenlijk nooit of te nimmer tot hartcoherentie leiden. Ook als ik me teveel bezig houd met de dingen die zich buiten mijzelf afspelen, is mijn hart niet blij en kleurt het lampje al heel snel rood.

Mijn hart blijkt op te fleuren als ik dicht bij mijzelf blijf en positieve gevoelens en beelden oproep en om mij heen projecteer. Ook bezig zijn met iets dat me echt grijpt en me FLOW doet ervaren, leidt tot veel groen licht.

Ik heb gemerkt dat het me zeker goed doet om mijn hart op deze manier regelmatig en bewust wat extra aandacht te geven. En dat zal ik zeker blijven doen..

Vragen of opmerkingen?

Heb jij misschien ook ervaring met de Heart Math Solution technieken? Goed of slecht? Ik hoor het heel graag van je. Laat hieronder een reactie achter of stuur me een persoonlijke e-mail. Dank je!

Dit artikel is een vervolg op ‘Je hart heeft je veel te vertellen!’

Zin in meer? Meld je rechtsboven aan voor de gratis e-course ’7 essentiële stappen voor minder stress en meer balans..’



Wil je op de hoogte blijven?


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Met * gemarkeerde velden zijn verplicht